Para Pengikut..

Friday 8 February 2013

Jom amalkan gaya hidup sihat (Edisi RUMPAI LAUT, DIET dan SAY NO to Caffeine)

Salam uolls..

Sementara ada masa sikit mari kita update belog moh. Eh, bukan ada masa free sangat pon. Cuma masa untuk menghilangkan kestressan. Kestressan? Sia-sia cikgu Fazidah cikgu bahasa melayu masa sekolah rendah ajar kan. Plis la guna bahasa betul sikit. Ok. Ok. Mari kita ke topik perbincangan asal.

Jom sembang pasal selim nak? Stress tak korang kalo saya sebut pasal slim? Ahakz. Eh, hari tu baca kat fb ada satu artikel tu orang omputih sana buat penyelidikan. The result is diorang cakap perempuan berisi lebih disayangi suami. Eh? macam gitu la lebih kurang tau. Stress tau. Terus tanya suami betul ke statement tu? Ahakz. Nasib baik laki i fobia gemuk. So, isteri beliau plis jangan berisi sangat hokeh. Slim-slim sudey...

Masa mula-mula duk umah sewa kemain kan tiap kali balik keje masak. Mengidam makan tu lah, teringin makan ni lah. Kalah orang pregnant hoii. Tapi al-kisahnya walaupun saya masak banyak atau sedikit tetap saya sorang yang makan malam. Dalam seminggu ada lah sekali en.beliau buang tebiat nak makan nasi time malam. Jadi bila rasa teringin dah hilang saya terus tak makan nasi malam. Konon-konon dietlah kan.  Hamboiiii.

Eh, kejap tukar topik. Sekarang femes rumpai laut ni kan. Hari tu mak mertua bagi saya. Sebulan lebih dah bagi minggu lepas baru saya rebus. Hiks. Ampunkan saya ma asyik tertangguh je kan. Macam-macam khasiat rumpai laut ni. Korang nak tahu khasiat sila Google yer. Setakat ni selama seminggu saya makan yang nampak ketara ialah saya bangun awal. Haha. Tu kira sebab rumpai laut tu ker? Maksudnya sebelum ni asyik bangun lambat sebab penat. Now jam 11pm dah ngantuk dah. Tido awal bangun pun awal la kan. Bangun tido rasa segar sikit. Bertenaga sikit. Tapi kalau lapar akan terasa lapar yang amat. Tak leh tahan-tahan dah kelaparan tuh. Eh, tu pun sebab rumpai laut jugak ker. So kena konsisten makan. Sebab mak mertua i kalau col selalu tanya makan tak? Susah payah mak nak bagi anaknya sihat kan. Kena rajin lah amalkan. Yang penting ia semulajadi. Tiada campuran bahan-bahan lain.

Lepas siap rebus tu kan baunya ya ampun. Rasa nak termunt**. Tapi bila dah sejukkan simpan dalam fridge bancuh dengan milo terus bau tak enak tu hilang. Ari tu Google pasal khasiat rumpai laut ni ada sebut kena kurangkan pengambilan kafein. Al-maklumlah saya neh hantu tea o panas. So now, pelan-pelan ubah gaya hidup ke arah yang lebih positif dengan mengurangkan tabiat minum kafein. Dah seminggu minum milo. Setiap pagi kena buat dua jenis air, milo untuk saya dan nescafe o untuk en.beliau. Harap konsistenlah yer. Konsisten untuk saya lah. En.beliau hantu nescafe o. Susah skit nak buang tabiat beliau sebabnya dia tak minum milo. So, no choice lah. Takkan pagi-pagi buta nak bancuh sirap untuk dia.


Mood diet sedang on sekarang. Gedix tak beragak nak diet. Tak sedar diri badan sekeping. Sebenarnya mood malas sedang on. Yelah kalau masak saya sorang yang makan. Dahlah spesis tak reti nak masak untuk kuantiti yang sedikit. Sudahnya asyik membazir jer kerja. So, baik kita makan je apa yang tak jadi membazir.
Roti bakar cicah kari. Kari tu ya ampun 2 hari gak kot baru habis. Eh, tapi best jugak roti cicah kari. Ala-ala makan roti canai jugak la kan.
Makan sorang-sorang sambil tonton ceramah Ustaz Azhar. Masa ni en.beliau takde kot kan. Kalau ada konpem la berebut roti tuh. Kata nak diet sangat kan. Makan roti saja larh!!


Semoga Tuhan tingkatkan semangat saya untuk berubah ke arah gaya hidup yang lebih sihat.
Ehemm. Pasni nak jogging la pulakkk..
^___________^




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...